Gråter du på jobbet?

torra ögon

Det är en helt vanlig dag på kontoret och du sitter framför datorn som du alltid gör. Tårarna strilar ner för kinderna. Du torkar besvärat bort dem och förstår inte vad det här kan vara för undantryckt sorg du går och bär på. Du mår ju egentligen väldigt bra!

KÄNNER DU IGEN DIG?

Då kanske du lider av torra ögon, en åkomma som paradoxalt nog ofta resulterar i just rinnande ögon. Torra ögon är vanligt. 10-15% av svenskarna upplever det till och från. Tillståndet kan förvärras av att vistas i kontorsmiljöer med torr luft, eller av att sitta många timmar och koncentrera sig framför en skärm. Ögondroppar tillför fukt och lindrar symtomen. På apoteket finns ett flertal receptfria sorter, både lättrinnande och gelliknande. De flesta innehåller dock konserveringsmedel som kan irritera ögat. Behöver man droppa i ögondroppar dagligen, kan det därför vara en fördel att välja en sort fri från konserveringsmedel. Prova dig fram till en sort som känns bra för dig. Som ett komplement till ögondroppar är det en god idé att vila ögonen lite då och då under arbetsdagen.

Om du har testat några olika droppar men inte blir bättre kan det vara bra att ta kontakt med en ögonläkare.

ANDRA TIPS SOM UNDERLÄTTAR FÖR ÖGONEN

  • Datarskärmen är en bov i dramat. Använd antiblänk-skydd, justera ljusstyrkan och se även över skärmens position. Om skärmen sitter för högt upp i förhållande till ögonen, innebär det att du behöver spärra upp dem något mer, vilket kan leda till ögontorrhet. Avståndet mellan dig och skärmen bör vara runt 60 cm. En nyare skärm med bra upplösning underlättar också.
  • Förstora teckenstorleken om du skriver och läser mycket på skärmen, så minimerar du ögonens ansträngning.
  • Nu för tiden finns det riktigt snygga terminalglasögon. Besväras du av överansträngda, torra ögon, testa om det hjälper att ha på dig ett par under arbetsdagen. I alla fall när du sitter framför datorskärmen.
  • Lyft blicken! Genom att växla skärmtittandet med att fokusera blicken lite längre bort, får ögonmusklerna en stunds vila. Det är också mycket effektivare med många och korta vilostunder, än få och långa.
  • De flesta av oss uppskattar att jobba i ljusa miljöer med mycket naturligt ljus. Våra ögon däremot, föredrar en mer dämpad belysning. Om du känner att ögonen blir trötta och torra, testa att minska ljusinsläppet med hjälp av exempelvis persienner. Tänk på att även ljusa eller blanka ytor kan reflektera ljus och verka störande.

PP-DED-SE-0005/September 2019